תוכן הקורס ומטרתו
ביחסה של התרבות המערבית לטבע חלו שינויים רבים בשתי המאות האחרונות: הגידול העצום באוכלוסין, האורבניזציה ומגמות התיעוש והגלובליזציה חוזקו על ידי ערכים שקידמו את "כיבוש הטבע" וניצולו על ידי האדם. תנועת הרומנטיקה של המאה ה-19 התריעה על הסכנות הגלומות בתהליכים אלה, אך לא הצליחה לבלום מגמה זו. התובנות העכשוויות לגבי השפעותיו הרות האסון של האדם על הטבע, הניכרות בהתחממות הגלובלית ובשינויים אקולוגיים רחבי היקף, הובילו לאחרונה להתרחבותה של המחאה הציבורית, שבה ילדים ובני נוער נוטלים תפקיד מרכזי.
הקורס יבחן את ההבנייה של מושגי ה"טבע" וה"סביבה" בתרבות הילד והנוער המודרנית, תוך התבוננות במגוון היבטים: ביו-סוציולוגיים, היסטוריים-תרבותיים, ספרותיים וחינוכיים. בבחינתנו נושא זה נאמץ שתי נקודות מבט המשלימות זו את זו -- של המבוגרים ושל הילדים. נדון באופנים בהם אנשי חינוך, מחברי טקסטים לילדים והורים מאז המאה ה-18 ועד ימינו קידמו את המגע של ילדים עם הטבע והדגישו את חשיבותו להתפתחות האינטלקטואלית, הרגשית והמוסרית של ילדים. מנגד, נקשיב לקולותיהם של ילדים ולאופן בו הם חווים את הטבע, וננתח את החזון שלהם בנוגע ליחסי אדם-טבע ואת הפעילות האקטיביסטית שלהם למען הסביבה (למשל, בארגון הפגנות הענק כנגד מדיניות הממשלות בעניין משבר האקלים, שהובילה הנערה השוודית גרטה תונברג).
הסילבוס המפורט מפורסם לתלמידי הקורס בלבד