תוכן הקורס ומטרתו
עסקים חברתיים הם מודל לשינוי חברתי שהולך ומתפתח בארץ ובעולם. העסקים החברתיים מזהים בעיה חברתית כהזדמנות ומיצרים פתרונות המבוססים על מודלים עסקיים ברי קיימא שאינם תלויים בפילנתרופיה או בכספי מדינה כדי להתקיים. בדרך זו נוצר מודל עסקי-חברתי המאפשר פתרון בעיות חברתיות וסביבתיות שאילולא העסק החברתי לא היו נפתרות. עסקים חברתיים מחפשים ליצר שורה תחתונה כפולה או משולשת: רווחיות, אימפקט חברתי ו/או אימפקט סביבבתי, ומתמודדים עם אתגרים שונים בגלל המבנה המיוחד שלהם. במהלך הקורס נחשף למקורות החשיבה של העירוב בין העסקי לחברתי, נבין במה שונה עסק חברתי מעסק רגיל או עמותה ונלמד לפתח תכנית עסקית לעסק חברתי קיים או חדש תוך התייחסות לנושאים הבאים:
* הגדרה - האם יש צורך להגדרה פורמלית ומהן ההגדרות המקובלות בעולם לעסק חברתי? מהם המודלים השונים של עסקים חברתיים?
* מימון - איך עסקים חברתיים מממנים את עצמם? בהיבט זה נדבר על מודלים חדשנים כמו: קרנות היברידיות, קואופרטיבים, מימון המוני, אג"ח חברתי, SDG ו- ESG
* מדידה והערכה - איך מודדים אימפקט בעסק חברתי - תוך התמקדות במודל השינוי Theory of Change ומודל ה- SROI ? Social Return on Investment שמתרגם אימפקט חברתי למונחים פיננסים.
* ניהול - איך מנהלים עסק עם "שורה תחתונה כפולה" ? בהקשר זה נדבר על מונח ה- Mission Drift ונציג מחקרים ודרכים ארגוניות למנוע את התופעה.
* מי הם היזמים של העסקים החברתיים ובמה שונים מיזמים רגילים?
* איך מתחילים? סדנת פיתוח רעיון וכלים יחודים כמו מודל הקנבס החברתי
הקורס ילווה בהרצאות אורח של דמויות מפתח בשדה היזמות העסקית-חברתית, יזמים ומשקיעים.
.
לסילבוס המפורט