תוכן הקורס ומטרתו
הרפואה ומערכת הבריאות המוצלחת של המאה ה-21 הן תוצאה של שורה ארוכה של תגליות וכישלונות מן העבר. לכן, חשוב להבין כיצד בני אדם--נשים וגברים, מטפלים ומטופלים--תפסו חולי, בריאות וידע רפואי מהעת העתיקה ועד המאה ה-18, לאחריה הופיעה הרפואה המודרנית. נבחן את פועלם של רופאים, את אופיין של מחלות ואת חוויותיהם של חולים במזרח אסיה ובאירופה בתקופות הטרום-מודרניות. מקרי הבוחן הללו יאפשרו לנו להבין מה היו בריאות, חולי, ידע רפואי ודרכי יישומו בהקשרים היסטוריים שונים. נעמוד על כך שמחלה, החלמה ובריאות הן חוויות אוניברסליות, אך אינן אחידות. הרפואה, כמדע וכפרקטיקה, מושפעת במידה רבה מהמציאות החברתית, התרבותית והפוליטית. ההתמודדות עם מגפת הקורונה--למשל, היחס למסכות, לחיסונים ולסגרים--המחישה את המגוון הרחב של תפיסות ופרקטיקות המעצבות את החלטותינו בנוגע לבריאותנו. כך בהווה, וכך גם בעבר.
נלמד על הידע הרפואי והנוהגים לשמירה על בריאות שהיו קיימים ברחבי אירואסיה מהעת העתיקה ועד הופעתה של הרפואה המודרנית. נבין באלו אופנים המציאות הרפואית בהווה דומה ושונה לזו בעבר, וכיצד ההווה הוא תולדה של מכלול הידע וההתנסויות בעבר ? תגליות וכישלונות כאחד. נבין את הידע הרפואי ואת ההיגיון של בני הדורות הקודמים ולא נראה בו רצף של טעויות ואמונות תפלות. במהלך הקורס נשכלל את המיומנויות של השוואה בין תקופות ובין איזורים ושל חשיבה ביקורתית על המציאות הרפואית.
הקורס מתנהל באופן היברידי: חמישה מפגשים יתנהלו כמפגש פיסי בכיתה והיתר יהיו מקוונים. בסילבוס מפורסמת חלוקה מדויקת של השיעורים.
במהלך הקורס עליכן.ם להגיש שבעה תרגילים קצרים ב-Moodle שמסכמים את השיעורים המקוונים מתוך שמונה אפשריים. מי מכם.ן שיגיש את כל התרגילים, ת.יוכל לשקלל את הציונים הגבוהים יותר בציון הקורס. תשתתפו בשלוש מעבדות בכיתה בהן ננתח מקורות היסטוריים ותכתבו שתי מטלות שבהן תציגו ניתוח מקורי שלכם. בכל המטלות תיישמו את הידע ואת המיומנויות הנלמדות בקורס וכך גם תתכוננו למטלה המסכמת בקורס. המטלה הסופית היא מטלה כתובה במתכונת של "מבחן בית". בהתקרב הסמסטר תתפרסם תוכנית מפורטת של מועדי המטלות במהלך הסמסטר.
לסילבוס המפורט