חזרה

סילבוס

מספר קורס 0542-4422-01
שם הקורס תכן הנדסי: מבוא ושיטות
יחידה אקדמית הפקולטה להנדסה ע"ש איבי ואלדר פליישמן -
מגמה להנדסה מכנית
מרצה פרופ' יורם רייךצרו קשר
צור קשר דוא"ל: yoramr@tauex.tau.ac.il
שעות קבלה בתאום מראשבניין: וולפסון - הנדסה מכנית , חדר: 230
אופן ההוראה שיעור ותרגיל
שעות סמסטריאליות 4
סמסטר א' תשפ"ד
יום ג
שעות 16:00-20:00
בניין הנדסה - כתות לימוד
חדר 206
סמסטר א' תשפ"ד
יום ג
שעות 16:00-20:00
בניין ברגלס - כלכלה
חדר 008
סמסטר א' תשפ"ד
יום ג
שעות 16:00-20:00
בניין ברגלס - כלכלה
חדר 009
סמסטר א' תשפ"ד
יום ג
שעות 16:00-20:00
בניין וולפסון - הנדסה מכנית
חדר 130
סמסטר א' תשפ"ד
יום ג
שעות 16:00-20:00
בניין דן דוד - כיתות לימוד
חדר 106
סמסטר א' תשפ"ד
יום ג
שעות 16:00-20:00
בניין הנדסה - כתות לימוד
חדר 207
סמסטר א' תשפ"ד
יום ג
שעות 16:00-20:00
בניין וולפסון הנד.מכנ-מעבדות זרימה
חדר 020
אין סילבוס

תוכן הקורס ומטרתו

שעות: 4 ש"ס
משקל: 3.5
דרישות קדם: אלגברה לינארית

תכן (עיצוב) הנדסי הוא אוסף של רעיונות, שיטות, כלים, ודרכי חשיבה שמאפשרים לכל אחד לצאת ממצב שבו הוא נתקל בבעיה או מזהה צורך, לשתף פעולה עם אחרים כדי להגדיר אותם כיאות, לייצר רעיונות פתרון, לבחון אותם ולהחליט כיצד להמשיך הלאה. היכולות האלו הם בבסיס כל נושא שניתקל בו בחיינו, בין אם האישיים או המקצועיים. תכן הנדסי חוצה גבולות אנשים ומקצועות. כל אלו קובעים את החשיבות של המקצוע הזה מעבר לכל מקצוע נלמד אחר.
הקורס נותן דגש על פרויקטים חברתיים או הקשורים לסביבה. בחירה זאת מכריחה סטודנטים בהנדסה לצאת מאזור הנוחות שלהם ומחייבת אותם לחשיבה א-תחומית. הקורס מועבר במתכונת של כתה הפוכה בה לימוד החומר מתבצע בבית ע"י צפייה בהרצאות מוקלטות. בזמן השיעור, מתקיים תרגול ועבודה על פרויקטים בהנחיית מנחים. בתחילת השיעורים תתקיים פגישת מיקוד לכולם כדי לתת מענה לקשיים או נושאים חשובים העולים במהלך הקורס.

נושאים בקורס: מבוא למוצרים, תהליכי פיתוח ותכונותיהם. תשתית מתמטית ולוגית: תורת הגרפים, אופטימיזציה, ניתוח מונחה עצמים. שיטות QFD, תכן רעיוני, בחירה בין חלופות (שיטות Pugh, QFD ו-AHP), מידול מערכת ותהליכים, ניתוח מערכת (שיטת DSM). תכן ממשקים. נושאים מתקדמים (ניהול מידע הנדסי, כלי תיב"מ).

הסבר מפורט יותר:

קורס עיצוב (תכן) הנדסי מועבר בשיתוף היחידה למעורבות חברתית של האוניברסיטה. הוא מעוצב להאיץ את התפתחות משתתפיו מ"סטודנטים" ל"מהנדסים" המכירים, מבינים, מיישמים ומשכללים את דרכי החשיבה, העקרונות, התהליכים והכלים של העיצוב ההנדסי ? בפרויקטים צוותיים ואישיים במסגרת הקורס ובהמשך בפרויקט הגמר שלהם, באתגרים מקצועיים ובכל תחום, לרבות עיצוב התפתחותם האישית.

בקורס ניצור "מרחב בטוח" שבו נלמד ונתרגל כיצד לגשת לבעיות חברתיות או סביבתיות מהחיים האמיתיים בכלים הנדסיים. בעיות מסוג זה אינן מוגדרות היטב ואין להן "פתרון בית ספר" אחד. נבנה ונמסד צוותי עבודה ושיתופי פעולה עם הלקוחות כדי לחקור ולהגדיר אותן טוב יותר, נייצר ונציג ללקוחות מספר קונספטים חלופיים, נשווה ונשלב ביניהם בעזרת כלי ניתוח ומשוב מהלקוח ומצוות הקורס, נקדם מימוש, בחינה ושכלול של חלופות מועדפות ונחתור להביא את הפרויקט לנקודה מוסכמת ממנה הלקוחות יכולים להמשיך.

הקורס מתחיל במשימת פתיחה אותה חובה להשלים עד שבוע לפני תחילת הקורס. במשימה זו הסטודנטים מציגים את עצמם, מכירים ומתעדפים את האתגרים, מזהים את היכולות שחשוב להם ביותר להאיץ את התפתחותן, מגדירים פרויקט אישי שהם רוצים לקדם ומתחילים לנהל את יומן הלמידה וההתפתחות שילווה אותם לאורך כל הקורס.

שלושת השבועות הראשונים הם ספרינט עבודה אינטנסיבי על הפרויקט שמטרתו לאפשר לצוותי הסטודנטים להתגבש ולהתקדם ככל הניתן בעזרת הכישורים והידע הקיימים שלהם, לזהות את הפערים והחוסרים בכישורים ובידע שלהם, ולפתח מוטיבציה פנימית אמיתית לצמצומם.

חומר הלמידה כולל נושאי חובה הנלמדים בבית מתוך הרצאות מוקלטות ולמידה עצמית נוספת על פי תוכנית שכל סטודנט יקבע לעצמו בהתייעצות עם צוות הקורס. פגישות הקורס כוללות לעיתים מליאה קצרה למיקוד ולמענה על שאלות, אך מוקדשות בעיקרן ליישום מעשי של הידע הנלמד בפרויקטים.

ההערכה בקורס כוללת מרכיב צוותי (15% הערכת לקוח לתוצר הסופי, 10% הערכת עמיתים, 25% הערכה מקצועית לאיכות הלמידה והשימוש בידע ובכלים במסגרת הדו"ח הסופי) ומרכיב אישי (10% תרומה לצוות, 20% איכות הלמידה והשימוש בידע ובכלים במסגרת הפרויקט האישי, 20% יומן הלמידה וההתפתחות) ? סה"כ 100%. בהתאם לצורך, תבוצע התאמה של הציונים כדי להבטיח ציון ראוי לכל סטודנט שיבצע ברצינות את משימות הקורס, יתרום במרץ וביוזמה לעשייה הצוותית, יזהה וינצל הזדמנויות ללמידה והתפתחות אישית, יפעל גם מחוץ לאזור הנוחות שלו וישמור על מורל גבוה גם לנוכח אי הוודאות, האתגרים והקשיים.

גוף הידע של הקורס כולל היכרות מעשית עם מושגים וכלים חשיבתיים החיוניים לכל מעצב הנדסי שאותם תמשיכו ותפתחו לכל אורך הקריירה שלכם: עיצוב תהליכי פיתוח והתפתחות הידע, הצוות, שיתוף הפעולה והפתרון במהלכם; הבנה וניתוח צרכים; דיאלוג, רפלקציה, משוב וניהול ידע; זיהוי וטיפול בכשלים, מתחים, סתירות, קונפליקטים ובעיות; בנייה ושימוש במודלים; יצירה, השוואה ובחירה בין חלופות; חסינות ואופטימיזציה; גמישות חשיבתית וניצול הזדמנויות יצירתי; והתמודדות אפקטיבית עם מגבלות ואילוצי ה"חיים האמיתיים".



לסילבוס המפורט
מטלות הקורס

פרוייקט

ייתכנו מטלות נוספות
רשימת המטלות המלאה תופיע בסילבוס המפורט של הקורס.

קורסי קדם נדרשיםאלגברה לינארית (05091824)

דרישות קדם ספציפיות בקורס בהתאם לתוכנית הלימודים הנלמדת,
מופיעות בדף הידיעון של התוכנית



tau logohourglass00:00