תוכן הקורס ומטרתו
הקורס הוא קורס אקדמי משלב עשייה, מיועד לתלמידי שנה א-ג ופתוח לתארים מתקדמים.
משך הקורס: הקורס הוא קורס שנתי, בסמסטר א' יתקיימו 13 מפגשים של שעתיים אקדמיות. בסמסטר השני יתקיימו 5 מפגשים + 25 שעות עבודה מעשית.
ימים ושעות
סמסטר א: יום ד', 16:00-14:00
סמסטר ב: יום א', 12:00-10:00
סה"כ 4 נקודות זכות.
נוכחות חובה בכל השיעורים.
הקורס מוגבל ל-25 תלמידים.
הערכה:
? בחינה (30%)
? תיק פרויקט לעבודה המעשית (35%, ציון לכל הקבוצה)
? הערכת העבודה המעשית (35%, ציון אישי).
תיאור הקורס:
הקורס עוסק בתפקידם העכשווי של גני חיות, תוך בחינת תרומתם למחקר, לחינוך ולשמירת הטבע. במסגרת זו יכירו הסטודנטים את ההיסטוריה של גני חיות; ידונו בהיבטים אתיים של גידול בעלי חיים בשבי; ילמדו עקרונות לבניית כלובים ותצוגות לקהל; יסקרו אמצעי להעשרה ולאימון בעלי חיים בשבי; עקרונות לטיפול וטרינרי, טיפול מונעת ורבייה; ועוד.
נושאי הקורס:
? מחקר ושמירת טבע בגני חיות.
? ההיסטוריה של גני חיות
? תפקיד גני החיות בחינוך
? היבטים אתיים בגידול בעלי חיים בשבי
? חיות בר בישראל ? החזקה, סחר, חקיקה
? אומוולט ותפיסת העולם של בעלי החיים
? עקרונות בבניית כלובים ותצוגות
? רווחת בעלי חיים, העשרה סביבתית ואימון
? בריאות בעלי חיים בשבי
? בניית תוכנית עבודה וניהול סיכונים
אפשרויות לחלק המעשי:
בחלק המעשי ישתלבו הסטודנטים באחד משני המסלולים הבאים:
1. תכנון ובנייה של אמצעי העשרה לאחד מממיני בעלי החיים בגן הזואולוגי או בספארי רמת גן: הכרת מין בעל החיים, התנהגותו בטבע וצרכיו בשבי; תכנון שלושה אמצעי העשרה ובנייתם; מעקב אחר שימוש בעל החיים באמצעי ההעשרה החדשים. הפעילות תיעשה בקבוצות של שניים עד ארבעה סטודנטים.
2. ליווי קבוצת תלמידים קטנה (עד חמישה תלמידים) בבניית העשרה לאחד מבעלי החיים בפינת חי של בית ספר / כפר נוער: הדרכת קבוצת התלמידים בתכנון ובבנייה של אמצעי העשרה ? הן בתיאוריה והן במעשה. ישולם החזר נסיעות. הפעילות תיעשה בזוגות (שעות הפעילות יהיו בוקר או אחר הצהריים, בתיאום עם בית הספר / כפר הנוער).
טרם פורסם סילבוס מפורט